Ga naar de inhoud

Gelijkwaardige aanspraken bieden

Toekenningen en aanspraken

Sommige onderdelen van arbeidsvoorwaarden kun je makkelijk in euro’s omrekenen. Dat noemen we toekenningen. Denk aan loon en vakantiebijslag. Door bedragen met elkaar te vergelijken zie je of het pakket gelijkwaardig is.

Andere onderdelen noemen we aanspraken. Die zijn niet direct in geld uit te drukken. Bij aanspraken is vooraf niet te voorspellen of een uitzendkracht hier gebruik van gaat maken. Het gaat bijvoorbeeld om een kortingsregeling of opleidingsbudget.

Als je voor aanspraken een gelijkwaardig alternatief wilt bieden, dan kun je om de gelijkwaardigheid te beoordelen een kwalitatieve (budget)vergelijking maken. Je kijkt naar de inhoud en de kwaliteit van de aanspraken: heeft de uitzendkracht er echt wat aan? En is het gelijkwaardig aan wat de opdrachtgever biedt? Deze vergelijking maak je bijvoorbeeld voor de arbeidsvoorwaarden die onder duurzaam werken & leven vallen.

Kwalitatieve (budget)vergelijking

Soms hebben aanspraken een (maximum) budget. Bijvoorbeeld met een maximaal opleidingsbudget of een vergoeding voor de sportschool. De uitzendonderneming kan dan een budgetvergelijking maken.

Voorbeeld: de opdrachtgever biedt vijf arbeidsvoorwaarden met een maximum budget van in totaal € 6.000 per jaar per medewerker. De uitzendonderneming biedt andere aanspraken, maar ook met een maximum budget van € 6.000. Deze budgetten zijn één-op-één te vergelijken. Het maakt niet uit of alle medewerkers hier daadwerkelijk gebruik van maken. Ze hebben wel recht op een gelijk budget. Je kijkt niet naar het individuele gebruik, maar naar de totale waarde van het arbeidsvoorwaardenpakket.

Een budgetvergelijking kan niet altijd. Veel aanspraken zijn niet duidelijk te waarderen in een vast budget. Zo heb je bijvoorbeeld opdrachtgevers die een onbeperkte opleidingsregeling bieden. Daarom kun je bij aanspraken ook een andere kwalitatieve vergelijking maken. Je kijkt dan niet naar het budget, maar of het alternatief kwalitatief van dezelfde waarde is. De belangrijkste vraag hierbij is: is het redelijk en heeft de uitzendkracht er iets aan?

Stel jezelf daarbij vragen als:

Voorbeelden:

  • Je hebt voornamelijk studenten in dienst. Een vitaliteitsbudget van €2.000 kan voor jouw doelgroep waardevoller zijn dan een zonnepanelenregeling van €2.500.
  • De opdrachtgever biedt een scholingsbudget van € 3.000. Jij biedt een platform aan waarbij uitzendkrachten onbeperkt opleidingen kunnen volgen.

Beide voorbeelden kunnen gelijkwaardig zijn, zolang het beter aansluit bij jouw doelgroep, uitzendkrachten er echt gebruik van kunnen maken en het een waardevol alternatief is.

Sluit je arbeidsvoorwaarden aan bij je doelgroep

Het is belangrijk dat de arbeidsvoorwaarden die je aanbiedt, passen bij jouw doelgroep. Stem je pakket hier zoveel mogelijk op af.

Soms is het meteen duidelijk dat een arbeidsvoorwaarde in de praktijk niet goed aansluit.

Voorbeelden:

  • Een zonnepanelenregeling, terwijl je vooral werkt met studenten of arbeidsmigranten die meestal geen eigen woning hebben.
  • Een vergoeding voor universitaire opleidingen, terwijl je vooral personeel zonder startkwalificatie hebt.

Op papier lijkt de waarde van zo’n regeling misschien gelijkwaardig aan die van de opdrachtgever. Maar als medewerkers er weinig of niets mee kunnen, is het pakket in de praktijk niet gelijkwaardig.
Het gaat er dus niet alleen om wat er staat, maar vooral om wat je medewerkers er daadwerkelijk mee kunnen doen.

Onderscheid je in de markt
Door goed aan te sluiten bij je doelgroep, kun je je ook sterker onderscheiden in de markt. Arbeidsvoorwaarden die echt passen bij je doelgroep, maken je aantrekkelijker in sollicitatieprocessen en helpen om personeel langer te behouden. Zo voeg je als uitzendonderneming extra waarde toe en benut je het verschil dat uitzenden kan maken.

Wat doe je als je pakket al gelijkwaardig is?

Blijkt uit de redelijke vergelijking dat het pakket van de uitzendonderneming al gelijkwaardig of zelfs beter is dan dat van de opdrachtgever? Dan hoef je geen extra arbeidsvoorwaarden aan te bieden.

Hiervoor geldt: je mag ook de arbeidsvoorwaarden meetellen die je nu al aan al je medewerkers biedt.

! De extra’s uit de cao – zoals inschaling en het overgangsrecht – komen bovenop de gelijkwaardigheid van het arbeidsvoorwaardenpakket.